Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama baner reklamowy

Nie dali się oszukać | Super Tydzień

Nieudane próby oszustwa metodą „na policjanta”. Mieszkańcy gminy Włodawa nie stracili swoich oszczędności i nie dali się oszukać. Pamiętajmy o podstawowych zasadach ostrożności, a przede wszystkim o tym, że funkcjonariusze Policji nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie i nigdy nie proszą o przekazanie danych, kodów, numerów kont, pieniędzy ani dokumentów nieznanej osobie.
Nie dali się oszukać | Super Tydzień

W środę mieszkańcy Włodawy odebrali kilka telefonów z nieznanych numerów z informacjami, że policjanci są w posiadaniu ich dokumentów na które mogą zostać zaciągnięte kredyty. Za każdym razem telefonowano do starszych osób na telefony stacjonarne. Mężczyzna przedstawiający się jako policjant poinformował osoby do których dzwonił, że są na liście u przestępców, którzy mogą się włamywać na ich osobiste konta i zaciągać kredyty. Wskazał również, że w celu potwierdzenia tych informacji mogą niezwłocznie zadzwonić na Policję. Na szczęście potencjalne ofiary oszustów zachowały czujność i nie dały się „wkręcić” w dalszą rozmowę ani też nie przekazały żadnych szczegółowych danych, a tym bardziej żadnych pieniędzy zaś o zdarzeniach powiadomili włodawskich policjantów.

Policjanci ponownie apelują o ostrożność. Nie zawsze tego typu sytuacje mają tak szczęśliwy finał – wystarczy jednak zachować trzeźwy umysł, nie ulec emocjom i przede wszystkim potwierdzić informacje u rodziny i bliskich dzwoniąc na posiadane przez nich a nie wskazane przez oszustów telefony. Najlepiej też osobiście udać się na Policję i przekazać informacje o potencjalnych oszustach.

PAMIĘTAJMY!!!

Sposób postępowania oszustów jest w każdym przypadku podobny. Sprawcy nawiązują telefonicznie kontakt z wytypowanymi osobami i zwracają się z pilną prośbą o zgromadzenie i przekazanie pieniędzy. By wzbudzić zaufanie podają się za policjantów, członków rodziny i znajomych, umiejętnie prowadzą rozmowę i uzyskują niezbędne informacje do dalszego uwiarygodnienia rozmowy. Powody wymagające nagłej „pomocy” finansowej są przeróżne. Najczęściej pieniądze mają pomóc w uniknięciu konsekwencji po np. wypadku. Często, po chwili dzwoni kolejny przestępca podający się za „policjanta” w celu potwierdzenia poprzedniego telefonu albo też rozmówca prosi o nierozłączanie się i wybranie nr alarmowego w celu potwierdzenia przekazanych informacji, a w rzeczywistości prowadzimy tą samą rozmowę tylko z innym oszustem. Po przekazaniu żądanej kwoty wszelki kontakt z przestępcami urywa się a tracący oszczędności całego życia orientują się, że zostali oszukani.

Apelujemy do osób starszych i ich bliskich by pamiętać o następujących zasadach :

  • zachowaj szczególną ostrożność w kontaktach z obcymi;

  • nie ufaj osobom, które przez telefon podają się za Twoich bliskich;

  • nie wpuszczaj do domu osób nieznajomych; nie wąchaj oferowanych w drzwiach perfum, nie informuj, że jesteś sam/sama w domu,

  • nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom nieznajomym;

  • nie działaj pod wpływem emocji, daj sobie czas do namysłu i sprawdzenia informacji, w tym celu skontaktuj się z rodziną i zweryfikuj informacje; w przypadku braku kontaktu zadzwoń na Policję,

  • nie udzielaj przez telefon żadnych informacji dotyczących danych osobowych, posiadanej gotówki, numerów kont bankowych, haseł do nich itp;

  • w przypadku osób podających się za przedstawicieli instytucji zawsze żądaj legitymacji lub identyfikatora lub potwierdzaj dane przedstawiciela w konkretnej instytucji – dzwoń wówczas ze swojego telefonu;

  • nie informuj nikogo kiedy odbierasz emeryturę lub rentę albo inne świadczenia,

  • zapamiętaj jak najwięcej szczegółów dotyczących wyglądu i zachowania osoby, która wzbudza Twój niepokój a w razie jakichkolwiek wątpliwości niezwłocznie powiadom Policję pod numerem 112 albo zgłoś się do najbliższej jednostki. Policjanci sprawdzą każdy taki sygnał.

Pamiętajmy również o tym, że funkcjonariusze Policji nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie, nie angażują osób postronnych w nagłe „akcje” i nigdy nie proszą o wypłacenie lub zebranie wszelkiej gotówki i przekazanie pieniędzy nieznanym osobom.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama