Kontrola pod kontrolą | Super Tydzień

  • 6.03.2019, 09:38
  • MP
Kontrola pod kontrolą | Super Tydzień
Jak pokazują statystyki, coraz więcej kierowców podczas kontroli drogowej odmawia przyjęcia mandatu. I nie dlatego, że nie zgadza się z popełnionym wykroczeniem. Wątpliwości polskich kierowców budzi bowiem... zachowanie policjantów oraz zakres ich uprawnień.

Policjant może nakazać kierowcy zatrzymanie pojazdu za pomocą "lizaka", sygnału świetlnego lub dźwiękowego. Po zmroku dochodzi do tego latarka z czerwonym światłem albo tarcza odblaskowa w czerwonym kolorze. Mundurowi drogówki wskazują również miejsce zatrzymania pojazdu, które nie może zagrażać bezpieczeństwu innych uczestników ruchu. Jeżeli nie ma możliwości przeprowadzenia kontroli w takim miejscu, policja ma prawo zatrzymać nas na obszarze niedozwolonym, zakazanym przepisami lub znakami. Wtedy radiowóz musi mieć włączone niebieskie sygnały błyskowe i być widocznym dla kierowców. Sam zatrzymany ma obowiązek ustawienia swojego auta przed pojazdem drogówki.

Kontrolujący nas funkcjonariusz musi najpierw się nam przedstawić, łącznie z podaniem stopnia służbowego i okazaniem legitymacji. My natomiast musimy okazać mu dokumenty z uprawnieniami w wersji papierowej lub elektronicznej. Bardzo częstym elementem kontroli jest także badanie stanu trzeźwości, zwłaszcza jeśli policjant ma obiekcje co do zachowania kierowcy. Jeśli odmówimy badania alkomatem, zostaniemy przewiezieni do najbliższego szpitala na badanie krwi, które jest dokładniejsze.

15 000 zł dotacji na miejską turystykę. Dla kogo i w jakim celu? [SPRAWDŹ]

Podczas kontroli policyjnej możemy być albo w radiowozie, albo naszym aucie, oczekując, aż mundurowi wykonają swoje czynności. Zawsze mamy prawo do weryfikacji nagrania z popełnionym przez nas wykroczeniem lub wyniku, jaki wskazał radar do pomiaru prędkości. Podczas kontroli mundurowi mają prawo zweryfikować stan techniczny naszego pojazdu. Jeśli jego kondycja zagraża bezpieczeństwu kierowcy oraz innym uczestnikom ruchu, policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny samochodu, a przy poważnych usterkach nawet zarekwirować pojazd. Auto zostaje wtedy przewiezione lawetą na parking policyjny, a koszty transportu i postoju opłaca kierowca.

Dodatkowym uprawnieniem policjantów podczas kontroli jest także możliwość przeszukania, zarówno kierowcy, jak i jego pojazdu. Te czynności muszą być jednak właściwie uzasadnione, a sam kontrolowany ma prawo zażądać od mundurowych protokołu przeszukania. Policjant może także skierować kierowcę na badania medyczne, jeśli uzna, że jego stan zdrowia uniemożliwia mu prowadzenie pojazdu. Mundurowi mogą również pilotować samochód, w którym przewożona jest rodząca kobieta, umożliwiając kierowcy szybsze dotarcie do szpitala.

Mało kto wie, że policja może skierować kierowcę bezpośrednio na egzamin weryfikujący jego kwalifikacje. Następuje to wtedy, kiedy mundurowi mają uzasadnione i poważne zastrzeżenia co do wiedzy z zakresu ruchu drogowego kontrolowanego.

Niebezpieczne SMS-y wysyłane do chełmian! Dlaczego są tak groźne? [CZYTAJ]

Za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h prawo jazdy zatrzymywane jest przed policjantów obligatoryjnie podczas kontroli. Wielu kierowców liczy, że zachowa dokument, jeśli odmówi przyjęcia mandatu, ale nic tym nie wskórają. Otrzymają natomiast pokwitowanie za zatrzymany dokument, z którym mogą jeździć przez 24 godziny od chwili zakończenia kontroli.

MP
Podziel się:
Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Administratorem Twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu jest jest Grupa Wydawnicza SŁOWO sp. z o.o., ul. Domaniewska 17/19 lok. 133, 02-672 Warszawa.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe