Kolorowe zdrowie na talerzu | Super Tydzień

  • 17.02.2019, 11:12
  • red
Kolorowe zdrowie na talerzu | Super Tydzień
Korzyści z jedzenia warzyw i owoców znamy wszyscy bardzo dobrze. Poza dostarczaniem cennych witamin możemy nawet zmniejszyć ryzyko występowania niektórych chorób nowotworowych czy chorób serca. Jakie znaczenie mają ich kolory? Okazuje się, że duże.

Wyróżniamy 5 głównych grup kolorystycznych owoców i warzyw. Są to (1) białe, (2) żółto-pomarańczowe, (3) zielone, (4) czerwone, (5) fioletowe i granatowe.

(1) Owoce i warzywa białe, czyli na przykład cebula, chrzan czy kalarepa. Wybierając białe produkty, dostarczamy sobie siarki, która obniża poziom złego cholesterolu. Białe rośliny mają właściwości grzybobójcze, przeciwzapalne oraz bakteriobójcze. Dlatego też czosnek czy cebula stosowane są jako naturalne antybiotyki.

(2) Owoce i warzywa żółto-pomarańczowe kojarzą nam się z witaminą C, jednak swój kolor zawdzięczają karotenoidom. Karotenoidy natomiast są źródłem witaminy A. Wybierając cytrusy, banany lub dynię, zadbamy o nasz wzrok, urodę, a naszemu dziecku zapewnimy prawidłowy wzrost.

(3) Po rośliny zielone sięgamy, wybierając szpinak, brokuły czy ogórki. Owoce i warzywa w tym kolorze mają w sobie chlorofil, nazywany "krwią dla roślin", bowiem podobny jest do hemoglobiny spotykanej u ludzi i zwierząt. Chlorofil ma działanie przede wszystkim oczyszczające, dlatego też owoce i warzywa zielone są składnikiem wielu detoksykujących koktajli czy diet.

ZUS sprawdził, co robimy na zwolnieniach lekarskich. Czy rzeczywiście wszyscy na L4 chorowali? [CZYTAJ]

(4) Czerwone warzywa, a także owoce to przykładowo pomidory, buraki i wiśnie. Czerwień w tym przypadku ma dobry wpływ na nasze serce. Czerwone rośliny zawierają dużą ilość likopenu, potasu i antycyjanów. Te ostatnie są naturalnymi barwnikami naczyń krwionośnych. Co ciekawe, czerwone rośliny mają również pozytywne działanie na zachowanie dobrego humoru. Przy zimowej chandrze warto więc sięgnąć po żurawinę lub sok z buraka zamiast klasycznej już czekolady.

(5) Ostatnią grupą kolorystyczną owoców i warzyw są te o kolorach fioletowych i granatowych. Dlaczego warto je jeść? Dla wspomnianych już wcześniej antycyjanów, które są dobre dla naszego mózgu – zwiększają jego ukrwienie, dotlenienie i odżywienie. Jeśli zatem czujemy, że nasz mózg potrzebuje wsparcia, do garści orzechów dorzućmy jeszcze śliwki lub jagody, a popijmy to sokiem z czarnej porzeczki.

red

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Administratorem Twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu jest jest Grupa Wydawnicza SŁOWO sp. z o.o., ul. Domaniewska 17/19 lok. 133, 02-672 Warszawa.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe