Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama Bank Spółdzielczy

Hamulce kontra mróz

Śnieżna zima to prawdziwa próba dla wielu elementów naszego samochodu, przede wszystkim dla hamulców. Śliska nawierzchnia to jednak nie jedyny mankament, jaki może uprzykrzyć życie kierowcy. Niskie temperatury połączone z dużą wilgotnością i przymrozkami często ujawniają niewidoczne dotychczas usterki.
Hamulce kontra mróz

Nawet niewielkie uszkodzenie niektórych elementów układu hamulcowego może doprowadzić do chwilowego blokowania się kół w aucie. Zimowe warunki są jednak dla nich jeszcze bardziej groźne. Wilgoć i brud w zacisku czy lince hamulca ręcznego mogą spowodować częściowe lub całkowite zablokowanie kół, a wtedy jedynym ratunkiem okazuje się laweta i transport w ciepłe, suche miejsce.

W układzie hamulcowym jest wiele elementów, ale skupmy się na tych najmniej odpornych na mrozy i newralgicznych pod kątem awaryjności. Przede wszystkim gumki tłoczków w zaciskach, do których brud i wilgoć dostaje się nawet przez najdrobniejszą nieszczelność. Tłok może z kolei zablokować się już przy temperaturze w okolicach 0 st. C. Ratunek? Wymiana nieszczelnego gumowego elementu. Przy okazji warto przyjrzeć się także gumkom prowadników zacisku, które przy pęknięciu również doprowadzą do blokady, zaś przy namarznięciu zacisk nie będzie cofał się tak jak powinien. Naprawa taka sama - wymiana element.

Innym komponentem układu jest pompa hamulcowa. Jeśli uszczelki są sparciałe, wilgoć bez trudu przez nie się przedostaje, a to skutkuje słabszym działaniem hamulca. Usterkę można naprawić poprzez wymianę tzw. zestawu naprawczego, czyli kilku drobnych elementów wchodzących w skład pompy. Rozszczelnić się może także pancerz linki hamulca ręcznego i to nawet w kilkuletnim aucie. W takiej sytuacji zaciągnięty na mrozie hamulec momentalnie zablokuje koła. Żeby pozbyć się usterki, potrzebne jest ciepło. Po odpowiednim podgrzaniu linkę uda się cofnąć.

Problemy z hamulcami może spowodować oczywiście również korozja w prowadnicach klocków i rozpierakach szczęk hamulcowych. Na rdzy łatwiej gromadzą się zanieczyszczenia i wilgoć, więc trzeba się jej pozbyć albo wymienić elementy na nowe.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama