Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Baner reklamowy - firmy Północ Nieruchomości
Reklama Stachniuk Optyk

Z przyczepą na wczasy

Coraz więcej Polaków wybiera się w wakacyjną podróż z mobilną namiastką domu, czyli przyczepą kempingową. Jest ona o tyle wygodna, że pozwala nam przenocować, odpocząć czy zjeść coś w niemal każdym miejscu. Trzeba jednak pamiętać, że holowanie przyczepy wiąże się z określonymi przepisami oraz obowiązkami.
Z przyczepą na wczasy

Holowanie przyczepy samochodem osobowym jest najczęściej możliwe, jeśli mamy prawo jazdy kat. B, o ile łączna maksymalna waga pojazdu oraz przyczepy nie przekraczają 3,5 tony. Jeżeli jednak taki zestaw przekracza tę wartość, warunkiem jazdy jest zdanie odpowiedniego egzaminu, pozwalające na prowadzenie zespołu pojazdów o DCM do 4250 kg. Bardzo wielu kierowców bagatelizuje te przepisy, mimo że są ich świadomi. Wynika to głównie z tego, że w Polsce bardzo rzadko zdarzają się kontrole masy pojazdu. W innych krajach Europy, zwłaszcza na zachodzie, są one jednak znacznie częstsze. A za przekroczenie DMC grożą dotkliwe i wysokie mandaty.

Ważną kwestią w przypadku holowania przyczepy jest sprawdzenie dowodu rejestracyjnego swojego auta oraz przyczepy. Wyjazd jest możliwy pod kilkoma warunkami: DMC przyczepy jest mniejsza niż wartość pól O.1 lub O.2 w dowodzie rejestracyjnym, suma wartości DMC pojazdu i przyczepy są mniejsze niż wartość pola F.3, stosunek DMC holownika do DMC przyczepy wynosi min. 1,33, a także DMC pojazdu jest większe niż DMC przyczepy. Decydując się na wynajęcie przyczepy, pamiętajmy, żeby sprawdzić parametry naszego auta. Uwzględniajmy jednak tzw. wolne kilogramy, czyli zapas ciężaru na pasażerów, paliwo czy bagaże. Oczywiście, nie wolno zapomnieć o tym, że hak holowniczy musi być zalegalizowany przez Okręgową Stację Kontroli Pojazdów. 

Oprócz kwestii technicznych istotne są zasady jazdy zestawem znacznie dłuższym niż auto, którym poruszamy się na co dzień. Przede wszystkim limit prędkości. W terenie zabudowanym możemy jechać 50 km/h, poza nim 70 km, zaś na autostradach, drogach ekspresowych i dwujezdniowych maksymalnie 80 km/h. Holując przyczepę, znacznie wydłużamy drogę hamowania, dlatego z szybkością nie należy przesadzać.

Ostrożność dotyczy także jazdy przez zakręty. Przyczepa znacznie je ścina, dlatego należy pokonywać je szerokim łukiem. Wstrzymujmy się również z wyprzedzaniem innych pojazdów. Cały zestaw znacznie wolniej się rozpędza, więc potrzebujemy więcej czasu na powrót na swój pas ruchu. Doświadczeni kierowcy często podróżujący z przyczepą kempingową zalecają również tzw. holowanie biegami. Jazda takim zestawem mocno obciąża hamulce, przez co łatwo mogą się przegrać. Jeżeli będziemy wytracać prędkość, redukując biegi, hamulce dłużej zachowają funkcjonalność.


Podobne artykuły:

Przeglądy rejestracyjne podrożeją, ale... [CZYTAJ]


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklamabaner reklamowy
Reklama
Reklama
Reklama