Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama Reklama MAREX

Co kierowca powinien wiedzieć o tarczach hamulcowych?

Po naciśnięciu pedału hamulca przez kierowcę wzrasta ciśnienie w przewodzie hamulcowym, a tłoki siłowników hamulca głównego wysuwają się, dociskając pedał hamulca lub bęben hamulcowy do pedału hamulca. Jest on mocno osadzony na piaście koła, a pojazd zwalnia lub zatrzymuje się.
Co kierowca powinien wiedzieć o tarczach hamulcowych?

Oczywiste jest, że należy stale kontrolować poziom i stan płynu hamulcowego oraz stan klocków hamulcowych. Wielu właścicieli pojazdów przegapia kluczowy moment, jakim jest sprawdzenie stanu tarcz hamulcowych, ponieważ ĸ do czasu ich fatalnego zużycia gwarancja na pojazd już wygasła, a właściciel pojazdu "wyskakuje" z autoryzowanej stacji obsługi. Standardowe kontrole rutynowych przeglądów TO są przerywane, pojazd jest serwisowany byle jak i byle jak, a klocki hamulcowe są wymieniane dopiero wtedy, gdy nieszczęście jest o krok. Albo nawet o pół kroku.

 

Typy i rodzaje tarcz hamulcowych

 

Tarcze hamulcowe można z grubsza podzielić na kilka typów. Hamulce mogą być stałe (jednoczęściowe) lub zespolone (z jedną częścią), a jeśli chodzi o chłodzenie: niewentylowane i wentylowane.

 

Niewentylowane tarcze hamulcowe są obecnie montowane w zdecydowanej większości małych i tanich modeli samochodów.

 

Wentylowane tarcze hamulcowe można montować w stosunkowo ciężkich pojazdach oraz w pojazdach z segmentu ladoo. Pojazdy są klasyfikowane według rodzaju chłodzenia: perforowane, z otworami, wiercone, złożone (dwie tarcze z wentylowanymi odstępami) itd. Ponadto zastosowano innowacyjne rozwiązania, takie jak "stopa Liebherr", w której zamontowano dużą liczbę listew łączących, dzięki czemu hamulce są szczególnie wytrzymałe i umożliwiają ukierunkowane rozprowadzanie strumienia powietrza w celu lepszego chłodzenia hamulców. Klocki hamulcowe są stosowane wyłącznie w sportach motorowych.

 

I wreszcie, co nie mniej ważne, dostępne są również tarcze hamulcowe typu konwencjonalnego i półautomatycznego. Stosowane również w sportach motorowych, w układach hamulcowych pojazdów z segmentu lekkich samochodów dostawczych, a także w zastosowaniach sportowych i hiporefleksyjnych.

 

Zużycie tarcz hamulcowych

 

Następujące objawy świadczą o zużyciu tarcz hamulcowych, które doświadczony kierowca powinien umieć rozpoznać:

 

  • Gdy pedał hamulca lekko przesuwa się po tarczy hamulcowej, pedał hamulca chwieje się i tarcza ulega uszkodzeniu;

  • Silne uderzenia lub nawet drżenie z przodu pojazdu podczas hamowania oznacza, że tarcze lub tarcze hamulcowe należy wymienić na nowe w specjalistycznym warsztacie;

  • Ruch pojazdu na boki podczas hamowania może być spowodowany różnymi przyczynami: nierównowagą ciśnienia w przednich kołach, naturalnym zużyciem lub pęknięciami przedniego zawieszenia i, naturalnie, zniekształconą geometrią, a także różnym stopniem zużycia przednich tarcz hamulcowych.

 

Kiedy należy wymienić tarcze hamulcowe

 

Wielu właścicieli samochodów chce wiedzieć, kiedy należy wymienić tarcze hamulcowe w swoim samochodzie. Problem polega na tym, że producenci pojazdów nie są w stanie przewidzieć wszystkich niuansów drogi i stylu jazdy użytkownika, dlatego nie wydają jednoznacznych zaleceń. Do zużycia części przyczynia się wiele czynników. Należą do nich:

 

  1. marka i model samochodu - częstotliwość wymiany tarcz hamulcowych zależy w dużym stopniu od typu pojazdu, np. w samochodach terenowych taka potrzeba może pojawić się już po przejechaniu 60 000 km;

  2. materiał, z którego wykonana jest tarcza, może to być: żeliwo, stal, tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem węglowym, ceramika;

  3. przyczyny mechaniczne: jakość produktu, przebieg pojazdu;

  4. styl jazdy - w przypadku lekkomyślnych kierowców wszystkie części i zespoły pojazdów ulegają bardzo szybkiemu zużyciu;

  5. zalecana częstotliwość wymiany tarcz hamulcowych;

  6. jakość nawierzchni drogi - na drogach z wybojami i dziurami usterki układu hamulcowego pojawiają się znacznie szybciej.

 

Doświadczony kierowca jest w stanie samodzielnie określić, kiedy należy wymienić tarcze hamulcowe. Zależy to od stopnia zużycia części i pewnych oznak zachowania podczas jazdy.

 

Wymiana tarcz hamulcowych: jak pracują specjaliści

 

Mechanik podnosi samochód za pomocą podnośnika lub dźwigu, odkręca nakrętki kół i zdejmuje koła. Następnie zdejmuje się zaciski hamulcowe i klocki hamulcowe.

 

Demontaż samej tarczy jest zawsze trudny ze względu na jej przyleganie do klatki piasty (w zależności od podwozia i układu hamulcowego pojazdu).

 

Po montażu zawsze należy przeprowadzić kontrolę tarczy hamulcowej. Pojazd jest rozpędzany do nowej prędkości (ok. 20 km/h) i hamowany w celu sprawdzenia skuteczności hamowania. Ponadto właścicielowi pojazdu zaleca się ostrożną i rozważną jazdę przez pierwszy okres po wymianie tarcz hamulcowych (ok. 100-150 km, czasem 1-2 do 3 dni), aż do zużycia tarcz. Czasami dzieje się to wcześniej.

 

Źródła informacji zostały podane przez zasoby:

 

https://www.euautoczesci.pl/katalog-czesci/tarcza_hamulcowa-10132

https://www.smartdriver.pl/jak-ocenic-czy-tarcze-i-klocki-hamulcowe-wymagaja-wymiany


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamabaner reklamowy
KOMENTARZE
Autor komentarza: WesołyTreść komentarza: To co oferuje Szfranek nie jest jakaś rewelacją dla gminy. Niestety ale jest to jedyna szansa aby ten zalew w końcu zaczął przynosić jakieś zyski. Budowa zalewu była czystą głupotą w zasadzie pod każdym względem. Zalew w sawinie nigdy nie stanie się atrakcją turystyczną . A). Powodów jest 4 ( nie własciwa lokalizacja , niewłaściwe podłoże , zapaść demograficzna , w promieniu 30 km znajdują się inne dużo ładniejsze zbiorniki i jeziora mające zdecydowanie większy potencjał turystyczny) B). Zalew nie spełania roli zbiornika retencyjnego . Co on ma nawadniać ? Jest położony w takim miejscu że w przypadku suszy nie ma możliwości spiętrzenia wody aby nawodnić okoliczne pola . C), Wbrew propagandzie głoszonej przez osoby bez intelektu ZALEW NIE MA SZANS ABY STAĆ SIĘ MOTOREM ROZWOJU DLA SAWINA . Na chwilę obecną zalew przynosi jedynie straty. Koło wędkarskie które operyje na tym zalewie przynosi jedynie drobne kwoty potrzebne na utrzymanie infrastruktury oraz zapewnia wykonywanie prac porzadkowych. Straty jakie przynosi zalew to nie tylko zadłużenie wobec wykonawcy oraz banków które wykupiły dług w formie obligacji . To także straty wynikające z utraconego dochodu.Data dodania komentarza: 24.04.2024, 23:40Źródło komentarza: Gm. Sawin. Marzy o uzdrowisku. Prosi radnych o ziemięAutor komentarza: WesołyTreść komentarza: Trzeba otwierać okna szeroko aby poczuć prawdziwą wieś. Tego telewizornia nie przekaże :DData dodania komentarza: 24.04.2024, 23:15Źródło komentarza: Gm. Sawin. Marzy o uzdrowisku. Prosi radnych o ziemięAutor komentarza: wszyscy wonTreść komentarza: skoro taki ... ... jak motyka został wiceministremData dodania komentarza: 24.04.2024, 21:15Źródło komentarza: Komu od lipca dołożą do rachunków za prąd? Znamy limity zarobkówAutor komentarza: loloTreść komentarza: zakaz wyprzedzania na przejściu to dla nich obce pojęcie tak samo jak poprawne używanie kierunkowskazówData dodania komentarza: 24.04.2024, 21:13Źródło komentarza: Chełm. On nie ustąpił, ona jechała za blisko. Posypały się mandatyAutor komentarza: anonimTreść komentarza: tak to jest jak młodzi nieopowiedzialni ludzie , wsiadają do maszyny której mocy i potencjału nie potrafią zrozumiećData dodania komentarza: 24.04.2024, 21:04Źródło komentarza: Krasnystaw. Zderzenie dwóch aut na Rejowieckiej. Kierowca mazdy wymusił pierwszeństwo
Reklama
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama