Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama Bank Spółdzielczy

Integracja poprzez naukę i zabawę

Szkoła Podstawowa Nr 7 w Chełmie wspiera w rozwoju wszystkich swoich uczniów. Oprócz podstawowych zajęć dydaktycznych uczniowie mogą korzystać z różnorodnej gamy zajęć rozwijających umiejętności i zainteresowania takich jak: zajęcia plastyczne, muzyczne, geograficzne, matematyczne, czy programowania. Z dotacji celowej w ramach „Programu integracji społecznej i obywatelskiej Romów w Polsce na lata 2021 – 2030” z dziedziny Edukacja, zostało sfinansowanie zadanie pn. „Świetlica integracyjna dla dzieci romskich i polskich przy Szkole Podstawowej Nr 7 w Chełmie – kontynuacja”.
Integracja poprzez naukę i zabawę

Zakładane cele realizacji zadania to:

  • poprawa poziomu nauczania dzieci i młodzieży pochodzenia romskiego,

  • systematyczna pomoc w nadrabianiu i wyrównywaniu braków edukacyjnych,

  • wyrównywanie różnorodnych deficytów rozwojowych i szkolnych,

  • integracja dzieci i młodzieży pochodzenia romskiego i polskiego mająca na celu przełamywanie stereotypów, niechęci, nawiązywanie i utrzymywanie koleżeńskich i przyjacielskich kontaktów,

  • uczenie norm społecznych i zwyczajowych,

  • wpajanie szacunku wobec innych kultur i narodowości, kształtowanie postawy tolerancji, kształtowanie umiejętności właściwego organizowania czasu wolnego,

  • promowanie zdrowego trybu życia,

  • kształtowanie nawyków higieny osobistej.

Realizacja zamierzonych celów odbywać się będzie poprzez prowadzenie różnego rodzaju zajęć.

Zajęcia świetlicowe służyć mają systematycznej pomocy w odrabianiu prac domowych i wyrównywaniu braków edukacyjnych oraz monitorowaniu osiąganych przez uczniów wyników w nauce oraz kontroli frekwencji na zajęciach dydaktycznych.

W ramach zajęć z kultury romskiej uczniowie wspólnie czytają książki o tematyce romskiej, oglądają filmy, słuchają tradycyjnej muzyki romskiej i romskich opowieści. Organizowane są spotkania z ciekawymi ludźmi, czytana jest i analizowana poezja romskiej poetki Papuszy. Na zajęcia zostały zakupione pozycje książkowe z kultury romskiej.

Zajęcia sportowe, organizowane w ramach świetlicy integracyjnej, sprzyjają ogólnemu rozwojowi psychofizycznemu. Uczniowie korzystają na zajęciach z różnorodnego sprzętu sportowego i sali tenisa stołowego. W ramach zajęć sportowych uczniowie uczęszczają do parku wodnego, aby kontynuować naukę pływania rozpoczętą w ubiegłym roku.

Na świetlicy organizowane są zajęcia artystyczne, które rozwijają wyobraźnię, kreatywność, inwencję twórczą oraz ekspresję muzyczną i ruchową. Do nich należą zajęcia teatralne, na których dzieci romskie i polskie wspólnie przygotują przedstawienie teatralne i samodzielnie wykonają dekorację na zajęciach plastycznych. Tam też powstają nietuzinkowe prace plastyczne cieszące oko zwiedzających „Galerię 7”. Włączone w zajęcia plastyczne elementy arteterapii uwrażliwiają dzieci, sprawiają, że są one otwarte na otaczający ich świat. Na zajęciach muzycznych, oprócz nauki gry na zakupionych w tym celu różnych instrumentach melodycznych i niemelodycznych, uczniowie próbują swoich umiejętności wokalnych przy wspólnym śpiewie znanych piosenek polskich jak i romskich. Dużym zainteresowaniem cieszą się improwizacje ruchowe przy muzyce. Zajęcia taneczne zamykają szeroki wachlarz zajęć artystycznych, które doskonale wpisują się w charakter kultury romskiej. Grupa taneczna „Gwiazdy” stale doskonali swoje umiejętności pod czujnym okiem romskiej tancerki. Podopieczni świetlicy integracyjnej mogą liczyć na wsparcie terapeuty, który w swoich zajęciach wykorzystuje kinezjologię edukacyjną, treningi relaksacyjne i elementy Klanzy. Aby umożliwić uczniom indywidualną pracę, zakupiono laptopy do zajęć komputerowych z elementami programowania. Nowością w tym roku są zajęcia z języka angielskiego. Dzieci romskie są dziećmi dwujęzycznymi, a więc kontakt z innym językiem jest niezwykle cenny i przynosi wiele korzyści także na innych płaszczyznach funkcjonowania (np. zwiększa zdolność zapamiętywania i koncentracji uwagi, rozwija wielozadaniowość i umiejętność podejmowania decyzji). Nabyte umiejętności na zajęciach pozwolą na właściwe funkcjonowanie uczniów romskich w społeczeństwie i przyczynią się do większej integracji i akceptacji środowiska szkolnego.

Zadanie realizowane dzięki dotacji celowej przyznanej przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w ramach „Programu integracji społecznej i obywatelskiej Romów w Polsce na lata 2021 – 2030”.

 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama