Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama Stachniuk Optyk

Kiedy wymienić opony na zimowe? Rozwiewamy odwieczny dylemat

Choć opady śniegu zdarzają się w Polsce coraz rzadziej, nie warto rezygnować z wymiany opon na zimowe. W polskim prawie nie ustanowiono takiego obowiązku, jednak kierowcy powinni zadbać o odpowiednie ogumienie dla własnego bezpieczeństwa.
Kiedy wymienić opony na zimowe? Rozwiewamy odwieczny dylemat

Autor: iStock

Temperatura jest kluczowa

Kierowcy często zastanawiają się, kiedy jest odpowiedni moment na wymianę opon z letnich na zimowe. „Zdaniem wielu ekspertów „zimówka” znacząco poprawia bezpieczeństwo jazdy, gdy tylko temperatura w ciągu dnia zacznie regularnie spadać poniżej 7 st. C.” – czytamy na stronie mazowieckiej policji. To właśnie ten rodzaj ogumienia charakteryzuje się wyższą przyczepnością nawet na suchej nawierzchni. Kiedy zaś asfalt pokrywa się opadami, specjalna konstrukcja i nacięcia w bieżniku odprowadzają nadmiar wody i śniegu w taki sposób, aby możliwe było zachowanie kontroli nad prowadzonym pojazdem i zminimalizowane ryzyka poślizgu.

Kiedy możemy dostać mandat?

W Polsce przepisy nie nakładają na kierowców obowiązku użytkowania opon zimowych, dlatego policja nie nałoży również mandatu, jeśli ogumienie nie zostanie zmienione. Należy jednak pamiętać, że niedopuszczalne jest ich zużycie powyżej przewidzianej normy. Minimalna głębokość bieżnika to zgodnie z prawem 1,6 mm. Eksperci zgodnie twierdzą jednak, że realne bezpieczeństwo zapewnia wgłębienie 4-milimetrowe. Za poruszanie się na „łysych” oponach służby mogą nawet pozbawić nas dowodu rejestracyjnego z uwagi na niedostateczny stan techniczny pojazdu. W takiej sytuacji dalsza jazda byłaby zabroniona.

Respektujmy prawo w innych krajach

Jak podaje Europejskie Centrum Konsumenckie Polska, choć rodzime przepisy nie wymagają od nas wymiany ogumienia, taki zapis zawarty jest w prawie innych krajów. Przed wyjazdem na urlop warto zapoznać się zatem z wymaganiami stawianymi przez państwo, do którego się wybieramy. Poniżej przedstawiamy listę opublikowaną przez ECKP:

Bezwzględnie obowiązkowe:

Estonia: 1 grudnia – 1 marca

Finlandia: 1 grudnia – 28 lutego

Szwecja: 1 grudnia – 31 marca (opony zimowe lub łańcuchy śniegowe na koła)

Słowenia: 15 listopada – 15 marca (opony zimowe lub łańcuchy śniegowe na koła)
(poza tym okresem także, jeśli występują znaczne opady śniegu)

Obowiązkowe, jeśli warunki pogodowe tego wymagają (śnieg, lód lub szron na drodze):

Austria: 1 listopada – 15 kwietnia (opony zimowe lub łańcuchy na koła)

Niemcy: brak sprecyzowanego czasu (opony zimowe lub całoroczne jeśli na drodze panują warunki wymagające ich posiadania)

Łotwa: 1 grudnia – 1 marca (opony umożliwiające jazdę w zimowych warunkach)

Norwegia: wymagane jest dopasowanie rodzaju opon do warunków pogodowych

Słowacja: wymagane jest dopasowanie rodzaju opon do warunków pogodowych.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: WesołyTreść komentarza: To co oferuje Szfranek nie jest jakaś rewelacją dla gminy. Niestety ale jest to jedyna szansa aby ten zalew w końcu zaczął przynosić jakieś zyski. Budowa zalewu była czystą głupotą w zasadzie pod każdym względem. Zalew w sawinie nigdy nie stanie się atrakcją turystyczną . A). Powodów jest 4 ( nie własciwa lokalizacja , niewłaściwe podłoże , zapaść demograficzna , w promieniu 30 km znajdują się inne dużo ładniejsze zbiorniki i jeziora mające zdecydowanie większy potencjał turystyczny) B). Zalew nie spełania roli zbiornika retencyjnego . Co on ma nawadniać ? Jest położony w takim miejscu że w przypadku suszy nie ma możliwości spiętrzenia wody aby nawodnić okoliczne pola . C), Wbrew propagandzie głoszonej przez osoby bez intelektu ZALEW NIE MA SZANS ABY STAĆ SIĘ MOTOREM ROZWOJU DLA SAWINA . Na chwilę obecną zalew przynosi jedynie straty. Koło wędkarskie które operyje na tym zalewie przynosi jedynie drobne kwoty potrzebne na utrzymanie infrastruktury oraz zapewnia wykonywanie prac porzadkowych. Straty jakie przynosi zalew to nie tylko zadłużenie wobec wykonawcy oraz banków które wykupiły dług w formie obligacji . To także straty wynikające z utraconego dochodu.Data dodania komentarza: 24.04.2024, 23:40Źródło komentarza: Gm. Sawin. Marzy o uzdrowisku. Prosi radnych o ziemięAutor komentarza: WesołyTreść komentarza: Trzeba otwierać okna szeroko aby poczuć prawdziwą wieś. Tego telewizornia nie przekaże :DData dodania komentarza: 24.04.2024, 23:15Źródło komentarza: Gm. Sawin. Marzy o uzdrowisku. Prosi radnych o ziemięAutor komentarza: wszyscy wonTreść komentarza: skoro taki ... ... jak motyka został wiceministremData dodania komentarza: 24.04.2024, 21:15Źródło komentarza: Komu od lipca dołożą do rachunków za prąd? Znamy limity zarobkówAutor komentarza: loloTreść komentarza: zakaz wyprzedzania na przejściu to dla nich obce pojęcie tak samo jak poprawne używanie kierunkowskazówData dodania komentarza: 24.04.2024, 21:13Źródło komentarza: Chełm. On nie ustąpił, ona jechała za blisko. Posypały się mandatyAutor komentarza: anonimTreść komentarza: tak to jest jak młodzi nieopowiedzialni ludzie , wsiadają do maszyny której mocy i potencjału nie potrafią zrozumiećData dodania komentarza: 24.04.2024, 21:04Źródło komentarza: Krasnystaw. Zderzenie dwóch aut na Rejowieckiej. Kierowca mazdy wymusił pierwszeństwo
Reklama
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama