Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Konsultacje medyczne przez telefon

Narodowy Funduszu Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Dzwoniąc pod bezpłatny numer, można otrzymać pomoc medyczną, konsultację, e-receptę lub e-skierowanie poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta. Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące. Porady udzielane są w kilku językach.
Konsultacje medyczne przez telefon

Każdy z nas potrzebował pomocy lekarskiej w nocy lub w dni wolne od pracy, gdy przychodnie podstawowej opieki zdrowotnej są nieczynne. Teraz otrzymanie takiej pomocy jest łatwiejsze niż dotychczas, dodatkowo bez wychodzenia z domu. Udostępniona przez NFZ platforma jest miejscem pierwszego kontaktu dla pacjenta, w sytuacji nagłego zachorowania, gdy POZ-y już zakończyły pracę oraz w dni wolne. Porad medycznych udzielają profesjonalni medycy: pielęgniarki lub położne oraz lekarze. Aby uzyskać pomoc, wystarczy mieć telefon i połączyć się z numerem TPK - 800 137 200. Połączenie jest bezpłatne i może być wykonane tylko z Polski, ponieważ platforma jest przeznaczona tylko dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju.

Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, od godziny 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia. Platforma działa również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta. Obsługuje połączenia w języku polskim oraz angielskim, rosyjskim i ukraińskim.

TPK działa na podobnych zasadach co nocna i świąteczna opieka zdrowotna, z tą różnicą, że konsultacje udzielane są przez telefon.

Po połączeniu się usłyszymy krótki komunik informujący o dodzwonieniu się na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Później będzie można wybrać język, w którym zostanie udzielana konsultacja. W pierwszej kolejności z pacjentem połączy się pielęgniarką lub położna. Po sprawdzeniu jego danych pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, przeprowadzony zostanie wywiad niezbędny do oceny stanu jego zdrowia.

Podczas połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną konsultację, w czasie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić porad do dalszego sposobu postępowania. Jeśli uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas - podczas tego samego połączenia - przekieruje go do lekarza.

Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia, pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Gdy będzie potrzebna pilna interwencja medyczna, lekarz zaleci wezwanie do pacjenta zespołu ratownictwa medycznego. Jeżeli uzna, że pacjent wymaga osobistego kontaktu z lekarzem, może także skierować go do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Z Teleplatformy mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Specjalnie z myślą o nich TPK oferuje udzielanie porad przez specjalny videoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego.

Teraz czytane: Obniżone wymagania dla policjantów. Czy jest powód, aby obawiać się o ich sprawność fizyczną?

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamabaner reklamowy
Reklama
News will be here
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama