O dworcu głównym PKP w Chełmie zrobiło się głośno w czerwcu ubiegłego roku. Jego modernizację zapowiedział podczas wizyty w naszym mieście prezydent Andrzej Duda. Od tamtej pory minęło sporo czasu, jednak jak widać, PKP nie wycofało się z projektu i przygotowuje się do modernizacji chełmskiego dworca.
- Planujemy, że przetarg na wybór wykonawcy przebudowy dworca w Chełmie ogłosimy w drugiej połowie bieżącego roku i bezpośrednio po jego rozstrzygnięciu oraz podpisania umowy z wybranym w nim wykonawcą rozpoczniemy prace budowlane - zapewnia Bartłomiej Sarna z biura komunikacji PKP S.A.
Głównym celem modernizacji ma być dostosowanie budynku do obecnych standardów w obsłudze podróżnych i wymagań technicznych. Dzięki temu znikną efekty przeprowadzonej pod koniec lat 90. przebudowy w stylu postmodernistycznym. Bryła obiektu utrzyma swój dawny charakter, ale zostanie poddana modyfikacjom.
- Dworzec w Chełmie będzie się składał z trzech kondygnacji. Na parterze zaprojektowano utrzymane w wysokim standardzie przestrzenie związane z obsługą podróżnych (hol/poczekalnie, kasy biletowe, ogólnodostępne toalety) oraz powierzchnie komercyjne i przeznaczone na użytek samorządu lokalnego. Na pierwszym piętrze będą mieściły się przestrzenie biurowe, a w podziemiu zaplecze techniczne budynku - zdradza Sarna.
W projekcie przebudowy uwzględniono kilka ciekawych rozwiązań architektonicznych. Hol dworca będzie miał wysokość dwóch kondygnacji, a na jednej z jego ścian zostanie umieszczony plan miasta w formie orła. Jest on nawiązaniem do rozbudowy w 20-leciu międzywojennym miasta Chełm o osiedle Dyrekcja. Elewacja dworca ma być wykonana z kredowojasnej cegły licowej. To z kolei nawiązanie do wydobycia i przetwórstwa kredy, które doprowadziły do rozwoju Chełma na początku XX wieku.
- Przedstawiając inne interesujące rozwiązania architektoniczne, warto wspomnieć o zadaszeniu części placu dworcowego. Dzięki temu stanie się on typowo miejskim placem przewidzianym dla ogródków kawiarni i restauracji dworcowych, a także do odpoczynku. Bardzo istotnym elementem opracowywanego projektu jest również zieleń - dodaje Bartłomiej Sarna.
Dworzec po przebudowie stanie się budynkiem nowoczesnym. Będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – poprzez likwidację barier architektonicznych, montaż ścieżek prowadzących w posadzce wewnątrz budynku i w bezpośrednim otoczeniu dworca, tablic z mapą dotykową obiektu oraz oznaczeń w alfabecie Braille'a, które ułatwią orientację oraz poruszanie się osobom niewidzącym i niedowidzącym. Dla komfortu podróżnych na dworcu zostaną zamontowane elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.
Poprawi się bezpieczeństwo, gdyż przewidziano montaż nowoczesnych systemów monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także systemu sygnalizacji pożaru. Całością nowych instalacji i urządzeń będzie zarządzał system BMS (Building Management System). Dodatkowo w budynku przewidziano systemy wykorzystujące odnawialne źródła energii.
Napisz komentarz
Komentarze