Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama Bank Spółdzielczy

Małymi krokami do wielkiej integracji

Z inicjatywy społeczności romskiej od dwóch lat kontynuowane są „Warsztaty aktywizacji zawodowej dla młodzieży i dorosłych pochodzenia romskiego” w ramach wieloletniego programu rządowego, w tym roku poszerzone o uczestnictwo społeczności polskiej. W tym roku skupiają się one na realizacji zajęć kroju i szycia, warsztatów z doradcą zawodowym, psychologiem i pielęgniarką. Warsztaty odbywają się kilka razy w tygodniu w okresie od sierpnia do grudnia 2020 roku w świetlicy integracyjnej przy Szkole Podstawowej Nr 7 w Chełmie. W każdym rodzaju warsztatów bierze udział ta sama grupa 10. kobiet romskich i polskich.
Małymi krokami do wielkiej integracji

Uzasadnioną potrzebą do powstania i realizacji projektu jest konieczność zaktywizowania środowiska romskiego w integracji ze środowiskiem polskim, o którym panuje stereotypowe przekonanie, że Romowie nie pracują „z zasady”. Problemy beneficjentów ze społeczności romskiej zamieszkałych na terenie Chełma dotyczą przede wszystkim niskiej aktywności zawodowej i niskiego poziomu wykształcenia, słabej umiejętności czytania i pisania, słabej integracji społecznej, niskiego statusu społecznego, oraz nieumiejętności radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi, a także trudności w zgłaszaniu się do specjalistycznych instytucji pomocowych.

Warsztaty kroju i szycia cieszą się ogromnym zainteresowaniem, więc w tym roku jest ich kontynuacja. Na zajęciach uczestniczki zapoznały się z budową maszyny do szycia i nauczyły się ją obsługiwać oraz szyć proste ściegi. Poznały zasady zdejmowania miary do wykonania wykroju. Opanowały sztukę wszywania zamku krytego męskiego, obrzucania i zszywania materiału. Samodzielnie projektowały torby na zakupy, bluzki, spódnice, naprawiały i przerabiały ubrania. Dużo radości i dumy z własnych dokonań przyniosły własnoręcznie uszyte spódnice, sukienki, zasłonki, ozdobne poszwy na poduszki, patchworkowe kapy, torby i inne rzeczy. Na zajęciach wykorzystano zakupione w ramach programu maszyny do szycia i materiały. Zajęcia poprowadzi instruktor krawiectwa.

W ramach spotkań, psycholog zajmował się motywowaniem uczestników projektu, ukierunkowywał na właściwe zachowanie, poprzez wzbudzanie wewnętrznego stanu gotowości do działania, pobudzaniu energii, ukierunkowywaniu wysiłku na cel, selektywności uwagi (ignorowanie bodźców nieistotnych, a koncentracja na najważniejszych aspektach sytuacji), zorganizowaniu reakcji w zintegrowany wzorzec i kontynuowaniu czynności, dopóki warunki nie ulegną zmianie. W szczególności skupił się na motywacji w pracy, czyli na procesie regulacji psychicznej nadającej energię zachowaniu i ukierunkowujący na osiąganie celów. Analizował czynniki konieczne do wzbudzenia motywacji, sytuacje i osobowościowe przesłanki procesu motywacyjnego, czynniki sytuacyjne wpływające na stan motywacji (zagrożenia, frustracje, sytuacje nowe - zaskakujące, oddziaływanie grupy – tendencje do ujednolicania zachowań) i czynniki osobowościowe. Zajęcia z psychologiem realizowane były w formie zajęć grupowych jak i indywidualnych, dostosowanych do potrzeb uczestnika warsztatów i charakteru omawianego problemu.

Natomiast na zajęciach z doradztwa zawodowego prowadzonych przez specjalistę uczestnicy analizowali predyspozycje i kwalifikacje zawodowe. Odkrywali własne mocne i słabe strony, dokonywali wstępnego bilansu kwalifikacji zawodowych i kompetencji. Wspólnie z doradcą ustalali przyczynę niepowodzeń w poszukiwaniu pracy.

Na zajęciach z kultury higieny i zachowań prozdrowotnych uczestnicy warsztatów zapoznani zostali z zasadami zdrowego stylu życia, utrwalili zasady higieny i postępowania w sytuacjach zagrożenia z elementami pierwszej pomocy, oraz zostali uświadomieni o zasadności i konieczności badań profilaktycznych i szczepień ochronnych u dzieci.

Mając na uwadze to, iż Romowie w większości nie posiadają umiejętności czytania i pisania, a co za tym idzie są niskiej aktywności zawodowej i niskiego poziomu wykształcenia, co w konsekwencji przyczynia się do trudności w sprawnej i skutecznej komunikacji językowej ze względu na dwujęzyczność środowiska i słabej integracji społecznej, postanowiliśmy „wyciągnąć do nich rękę” i zorganizować wieczorowe zajęcia języka polskiego. Program zajęć z języka polskiego obejmował: usprawnianie mowy pod względem gramatycznym, doskonalenie techniki głośnego oraz cichego czytania ze zrozumieniem, ćwiczenia w kształtnym pisaniu i właściwym łączeniu liter, doskonalenie poprawności ortograficznej przy pisaniu tekstów.

Miła atmosfera w czasie warsztatów aktywizacji zawodowej sprzyjała efektywnej nauce i pracy.

Zadania realizowane dzięki dotacji celowej przyznanej przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w ramach „Programu integracji społeczności romskiej na lata 2014 – 2020”.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama