Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama baner reklamowy

Małymi krokami do wielkiej integracji

Od 2016 roku Szkoła Podstawowa Nr 7 w Chełmie jest organizatorem wakacyjnego wypoczynku dla uczniów świetlicy integracyjnej, ostatnio pod hasłem „Wakacyjne warsztaty artystyczne dla dzieci romskich i polskich” finansowanego z Programu integracji społeczności romskiej na lata 2014 – 2020.
Małymi krokami do wielkiej integracji

Udział w letnim wypoczynku umożliwia rozwój talentów plastycznych, muzycznych i tanecznych uczniów pochodzenia romskiego i polskiego, ponadto korzystnie wpływa na samopoczucie dzieci romskich, ponieważ większość z nich pochodzi z rodzin zagrożonych pauperyzacją, co sprawia, że czują się mniej wartościowe od dzieci, które systematycznie uczestniczą w wyjazdach wakacyjnych i półkoloniach. Udział w zorganizowanym wypoczynku letnim to również okazja do poznania ciekawych miejsc i związanych z nimi wydarzeń historycznych. Oprócz zajęć tanecznych, plastycznych, muzycznych i teatralnych, w ramach letnich warsztatów artystycznych, proponujemy wiele ciekawych atrakcji, między innymi wyjścia do Kina, Sali Zabaw, Muzeum, do Jaskini Solnej, Parku Wodnego oraz organizujemy wyjścia na warsztaty kulinarne do Imbryk Cafe & Lunch, by pogłębiać i doskonalić savoir vivre. W działaniach artystycznych, dzieci mają możliwość wyrażania tych myśli i przeżyć, które są trudne do przekazania w słowach, ujawnienia tych, które są tłumione oraz odreagowania emocji, napięć, a także odnajdowania zadowolenia w sztuce. Zajęcia plastyczne, muzyczne i taneczne dają radość, możliwość działania i tworzenia. Rozwijają wyobraźnię, myślenie, pamięć, uwagę. Uczą samodzielności, zaradności, dokładności, ładu oraz organizacji pracy. Powyższe działania edukacyjne zapewnią aktywne pogłębianie integracji międzykulturowej oraz prawidłowy rozwój poznawczy i społeczny uczestników warsztatów.

Osiągnięcie założonych celów wymaga wieloletniej i systematycznej pracy. Z uwagi na specyfikę środowiska romskiego podejmowane działania wymagają dużej rozwagi i ostrożności. Kolejne lata pracy pokazują jednak, że podejmowany trud z roku na rok przynosi nowe efekty. Z rodzicami prowadzone są rozmowy mające na celu uświadomienie im ważności edukacji. W dalszym ciągu rozwija się współpraca z lokalnym środowiskiem romskim. Coraz więcej rodziców romskich wykazuje zainteresowanie pracą świetlicy, uczestniczy we wspólnych przedsięwzięciach, organizacji imprez czy wycieczek. Dzięki integracyjnemu charakterowi świetlicy zauważa się coraz mniej zachowań stereotypowych, nacechowanych uprzedzeniami wobec społeczności romskiej.

Z wypoczynku w formie wakacyjnych warsztatów artystycznych korzysta corocznie ok. 24-30 uczestników pochodzenia romskiego i polskiego. Możliwość wzięcia udziału w wypoczynku wakacyjnym, jest elementem motywującym do aktywnego uczestnictwa w edukacji szkolnej i stanowiło formę nagrody za sumienny udział w codziennych zajęciach lekcyjnych.

Zadania realizowane dzięki dotacji celowej przyznanej przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w ramach „Programu integracji społeczności romskiej na lata 2014 – 2020”.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama