Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama Stachniuk Optyk

Renowacja klasyka – piaskowanie

Przygotowanie zabytkowego samochodu lub motocykla do lakierowania poprzedza żmudny proces usuwania starego lakieru, rdzy, szpachli czy masy konserwującej, który w głównej mierze sprowadza się do piaskowania.
Renowacja klasyka – piaskowanie

O przygotowanie blachy do lakierowania zapytaliśmy Krzysztofa Miśca z firmy Kwarc, która zajmuje się piaskowaniem i lakierowaniem motoryzacyjnych perełek i wielu innych powierzchni.

Piasek, soda, szkło

Piaskowanie to właściwie strumień materiału ściernego, najczęściej piasku o odpowiednio dobranym uziarnieniu, skierowany pod dużym ciśnieniem na czyszczoną powierzchnię. To najlepsza metoda dokładnego i równomiernego usunięcia rdzy czy pozostałości lakieru, zwłaszcza w trudno dostępnych miejscach. Jednak jej zastosowanie wymaga ostrożności, szczególnie na dużych powierzchniach cienkich blach.

Do piaskowania delikatnych elementów z aluminium lub tworzyw sztucznych używa się innego materiału. Mogą to być szklane mikro kulki (szkiełkowanie) albo soda (sodowanie). – Szczególnie ciekawa jest metoda z użyciem sody. Rozpędzone granulki (nawet 900 km/h!) w zderzeniu z powierzchnią eksplodują, powodując uwalnianie energii, która jest czynnikiem czyszczącym – wyjaśnia Krzysztof Misiec. Ta metoda jest całkowicie nieinwazyjna i bezpieczna dla najbardziej delikatnych powierzchni.

Czyszczenie i odtłuszczanie

Po piaskowaniu blacha jest prawie gotowa do dalszej renowacji. Trzeba ją jeszcze oczyścić i zmatowić, by zwiększyć przyczepność dla materiałów lakierniczych. – Służy do tego włóknina ścierna, która dobrze usuwa zanieczyszczenia niewidoczne gołym okiem – tłumaczy Krzysztof Misiec. Etapem wieńczącym proces piaskowania jest odtłuszczenie blach rozpuszczalnikiem.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklamabaner reklamowy
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama