Renowacja klasyka – piaskowanie

  • 20.06.2017, 09:50 (aktualizacja 22.06.2017 10:26)
  • OH
Renowacja klasyka – piaskowanie
Przygotowanie zabytkowego samochodu lub motocykla do lakierowania poprzedza żmudny proces usuwania starego lakieru, rdzy, szpachli czy masy konserwującej, który w głównej mierze sprowadza się do piaskowania.

O przygotowanie blachy do lakierowania zapytaliśmy Krzysztofa Miśca z firmy Kwarc, która zajmuje się piaskowaniem i lakierowaniem motoryzacyjnych perełek i wielu innych powierzchni.

Piasek, soda, szkło

Piaskowanie to właściwie strumień materiału ściernego, najczęściej piasku o odpowiednio dobranym uziarnieniu, skierowany pod dużym ciśnieniem na czyszczoną powierzchnię. To najlepsza metoda dokładnego i równomiernego usunięcia rdzy czy pozostałości lakieru, zwłaszcza w trudno dostępnych miejscach. Jednak jej zastosowanie wymaga ostrożności, szczególnie na dużych powierzchniach cienkich blach.

Do piaskowania delikatnych elementów z aluminium lub tworzyw sztucznych używa się innego materiału. Mogą to być szklane mikro kulki (szkiełkowanie) albo soda (sodowanie). – Szczególnie ciekawa jest metoda z użyciem sody. Rozpędzone granulki (nawet 900 km/h!) w zderzeniu z powierzchnią eksplodują, powodując uwalnianie energii, która jest czynnikiem czyszczącym – wyjaśnia Krzysztof Misiec. Ta metoda jest całkowicie nieinwazyjna i bezpieczna dla najbardziej delikatnych powierzchni.

Czyszczenie i odtłuszczanie

Po piaskowaniu blacha jest prawie gotowa do dalszej renowacji. Trzeba ją jeszcze oczyścić i zmatowić, by zwiększyć przyczepność dla materiałów lakierniczych. – Służy do tego włóknina ścierna, która dobrze usuwa zanieczyszczenia niewidoczne gołym okiem – tłumaczy Krzysztof Misiec. Etapem wieńczącym proces piaskowania jest odtłuszczenie blach rozpuszczalnikiem.

OH

Zdjęcia (3)

Podziel się:
Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe