Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Emka 3.2024 życzenia
Reklama Bank Spółdzielczy

Na czym polega praca zespołowa?

Nie jesteśmy wolnymi elektronami, krążącymi samotnie we wszechświecie, tylko częścią drużyny. Przekonujemy się o tym również w pracy, w której często jesteśmy częścią grupy. Co zrobić, by praca zespołowa przynosiła sukcesy i zadowolenie?
Na czym polega praca zespołowa?

Najlepiej byłoby, żeby każdego dnia do pracy iść z uśmiechem z tego powodu, że spotkamy w niej przyjaznych ludzi, z którymi świetnie się rozumiemy, wzajemnie wspieramy i sprawnie pracujemy. Nie zawsze tak jest i może się wydawać, że niewiele z tym można zrobić. Bo jaki wpływ mamy na to, że szef jest nadmiernie krytyczny, a osoba, z którą najwięcej współpracujemy zupełnie niezorganizowana? Otóż jakiś mamy. Praca zespołowa jest niczym innym jak umiejętnością współżycia z ludźmi. I do niej dorastamy. Początek naszego życia to całkowita zależność od dorosłych. W pewnym momencie się buntujemy i stopniowo uzyskujemy niezależność. Kolejna faza – współzależność – oznacza dojrzałość. Nie zależy ona od wieku, tylko tempa podnoszenia samoświadomości. I to ona decyduje o jakości naszej pracy w grupie. Żeby w niej pokojowo i twórczo współistnieć, potrzebujemy z jednej strony – wysokich umiejętności komunikacyjnych, empatii i zaufania, a z drugiej – poczucia samoodpowiedzialności, a jednocześnie współodpowiedzialności wobec współpracowników. A nade wszystko potrzebna jest otwartość na drugiego człowieka. Potrzebujemy wiedzieć, że koleżanka jest na przykład refleksyjną introwertyczką i potrzebuje spokoju, żeby ujawnił się jej potencjał, a kolega - chociaż chaotyczny w działaniu - jest dobrym duchem zespołu i to w nim należy docenić. Kluczową dla pracy zespołowej jest tolerancja dla różnorodności. Każde ogniwo jest tak samo ważne. Z badań wynika, że poza aspektem finansowym do pracy najbardziej motywuje nas docenienie oraz przyjazna atmosfera. Bez niej nie przetrwamy w żadnym zespole, a tworzy ją każdy z nas każdego dnia. Potrzebujemy też czuć sens klarownie wyznaczonego celu oraz możliwość rozwoju. 

Jak naprawić 5 błędów w pracy zespołowej?

Brak zaufania. Jest ono podstawą zgranego zespołu. Bez niego praca zespołowa jest niemożliwa. Wynika z braku otwartości i niechęci do uzależnienia się od grupy.

  • jak najczęściej bierz udział w spotkaniach i poszukuj możliwości pracy grupowej,
  • staraj się przyznawać do słabości i błędów,
  • proś o pomoc,
  • pozwalaj na to, żeby inni usprawniali wykonywanie twoich zadań, jeśli wykazują taką chęć,
  • sama proponuj rozwiązania i oferuj pomoc,
  • doceniaj i wykorzystuj doświadczenia innych osób,
  • jeśli popełnisz błąd, przepraszaj i przyjmuj przeprosiny.

Obawa przed konfliktem. Brak zaufania uniemożliwia angażowanie się w szczere, konstruktywne debaty.

  • podczas spotkań wypowiadaj się z zaangażowaniem, zwróć uwagę, czy jesteś wtedy swobodna i autentyczna,
  • jak najbliżej poznawaj ludzi z zespołu, bądź ich ciekawa,
  • otwarcie dyskutuj o najtrudniejszych nawet sprawach, by rozwiązać problemy,
  • nie prowadź relacyjnych gier, w których używa się manipulacji czy dominacji,
  • i nie narzekaj na innych za ich plecami, mów otwarcie, ale w sposób empatyczny, co czujesz w relacjach z innymi.

Brak zaangażowania. Z powodu niemożności ujawnienia swoich opinii i przedyskutowania ich, pojawia się wycofanie.

  • zastanów się, czy jesteś zorientowana na osiągnięcia, czy ci na nich zależy,
  • pomyśl, czy masz jasność co do kierunku swojej pracy i priorytetów, jeśli nie – ustal je najpierw sama ze sobą,
  • mając świadomość własnych celów, jednocześnie koncentruj się na wspólnych,
  • ucz się na błędach i staraj się ich nie powtarzać,
  • wykorzystuj szanse, zanim zrobią to konkurenci,
  • adaptuj kierunek swoich działań do zmieniającej się sytuacji.

 Unikanie zespołowej odpowiedzialności. Z powodu braku prawdziwego zaangażowania, pojawia się unikanie odpowiedzialności za pracę całego zespołu oraz lekceważenie nieefektywnych zachowań niektórych członków w zespole.

  • staraj się pomagać współpracownikom w poprawie ich wyników,
  • udzielaj bieżącej informacji zwrotnej
  • przestrzegaj zasad wzajemnego szacunku,
  • szybko identyfikuj potencjalne problemy, które mogą zagrozić celowi zespołowemu,
  • przestrzegaj standardów i reguł przyjętych przez zespół,
  • unikaj nadmiernej biurokracji i przerostu kontroli.

Brak dbałości o wspólne wyniki. Z powodu niemożności wyegzekwowania od siebie nawzajem odpowiedzialności, pojawia się przedkładanie własnych potrzeb nad cele zespołu.

  • minimalizuj zachowania indywidualistyczne (pracując w zespole, nie możesz mieć na uwadze, tylko własnego statusu i kariery),
  • ciesz się z sukcesów zespołu, wyciągaj wnioski z porażek,
  • bądź skoncentrowana na celach zespołowych, unikaj rozproszenia i stagnacji,
  • miej na uwadze przede wszystkim korzyści płynące ze współpracy i podporządkowania celów indywidualnych dobru zespołowemu.

Cechy efektywnego zespołu:

  • jasne zasady postępowania,
  • uzgodnione i znane cele,
  • otwartość i umożliwienie konfrontacji,
  • dobre relacje wewnętrzne i zaufanie,
  • współpraca,
  • jawne przezwyciężanie konfliktów,
  • umożliwienie indywidualnego rozwoju,
  • jasne procedury,
  • kompetentne kierownictwo.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
ReklamaRafał Stachura życzenia
Reklama
Reklama
Reklama