Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Emka 3.2024 życzenia
Reklama

Nowy yaris – nowy obiecujący silnik 1.5

Toyota daje pstryczka w nos downsizingowym trendom. Nowy yaris zyskał większy i mocniejszy silnik, który zarazem jest bardziej oszczędny i ekologiczny od stosowanego dotychczas 1.33. Sprawdziliśmy, czym jeszcze zaskakuje.
Nowy yaris – nowy obiecujący silnik 1.5

Nowa odsłona popularnego "mieszczucha" to tak naprawdę drugi lifting trzeciej generacji tego modelu, ale na tyle poważny, że można spokojnie mówić o nowym yarisie. Japończycy zmodyfikowali nadwozie, wnętrze, układ napędowy – w sumie 900 elementów.

Karoseria

Sportowego, agresywnego sznytu dodają yarisowi wielki grill w formie plastra miodu, listwy na drzwiach, spojler dachowy i przetłoczenia karoserii podkreślające sylwetkę. Atrakcyjnie prezentują się także przednie reflektory i zespolone lampy tylne w technologii LED oraz lakierowany na czarno dach.

Wnętrze

Dzięki niezłym materiałom wykończeniowym i żywym kolorom, w środku jest przytulnie, a liczne chromowane wstawki, fortepianowa czerń i precyzyjne spasowanie dodają smaczku luksusu. Jednak obyło się bez większej rewolucji w stosunku do poprzedniej wersji.

Kabina yarisa jest praktyczna. Wieniec skórzanej kierownicy jest dobrze wyprofilowany i nieprzeładowany przyciskami, tak samo jak konsola środkowa, w której dominuje dotykowy 7-calowy ekran sterujący multimediami czy nawigacją. Drugi o przekątnej 4,2 cala umiejscowiono między zegarami. Wyświetla m.in. statystyki podróży, raporty zużycia paliwa, komunikaty systemu rozpoznawania znaków drogowych.

Zdecydowanie na plus można zapisać mały tunel środkowy, który zostawia dużo swobody na nogi kierowcy i pasażera, oraz dużą liczbę schowków i uchwytów na butelki czy kubki.

Lusterka zewnętrzne przymocowane są do drzwi, więc nie ograniczają widoczności kierowcy. Cofanie ułatwia duża tylna szyba i kamera zamontowana w blendzie tylnej klapy.

Przestrzeń z tyłu jest typowa dla samochodów z segmentu B i niecałych 4 m długości auta – wysokim osobom będzie ciasno.

Bagażnik ma przyzwoite 286 l pojemności, oparcie kanapy składa się w proporcjach 60:40, a po złożeniu tworzy płaską przestrzeń ładunkową.

Układ napędowy

Silnik 1.5 Dual VVT-iE to zupełnie nowa konstrukcja o zwiększonej efektywności i zmniejszonym zapotrzebowaniu na paliwo produkowana w Polsce. Ma wysoką sprawność cieplną (38,5 proc.), wysoki stopień sprężania (13,5), chłodzony cieczą dolot, nowy system zmiennych faz rozrządu i spełnia wyśrubowaną normę emisji spalin Euro 6 W.

Dane producenta obiecują o 12 proc. mniejsze zużycie paliwa niż w silniku 1.33, i choć nam nie udało się zbliżyć do katalogowych wartości, to oceniamy tą jednostkę jako ekonomiczną – w cyklu mieszanym przy dynamicznej jeździe yaris zużył 6,6 l benzyny na setkę i osiągnięcie wartości 5,5 l przy zachowaniu zasad eko-drivingu wydaje się łatwe do osiągnięcia.

Dynamika jest na dobrym poziomie, gdyż silnik generuje 111 KM i 136 Nm momentu obrotowego, którego niemal pełna wartość (118 Nm) dostępna jest już od 2 tys. obr./min.

Niekwestionowanym atutem układu napędowego yarisa jest 6-biegowa skrzynia, która pomaga obniżyć zużycie paliwa i zwiększa komfort podróżowania.

Prowadzenie i komfort

Fotele yarisa są wygodne, ale oparcie i wysokość siedziska ustawia się niezbyt praktycznymi wajchami, a podłokietnik mógłby mieć większy zakres regulacji. Zawieszenie jest neutralnie zestrojone, zresztą podobnie jak układ kierowniczy. Yaris prowadzi się pewnie i pozwala na dynamiczną jazdę. Kabina jest nieźle wyciszona, choć można mieć zastrzeżenia do wygłuszenia komory silnika.

Wyposażenie i cena

Yaris w standardzie ma pakiet bezpieczeństwa Toyota Safety Sense, czyli siedem poduszek powietrznych, system monitorowania ciśnienia w oponach, czujniki deszczu, ABS, EBD, kontrolę trakcji i stabilizację toru jazdy, system ochrony anty-zderzeniowej PCS z funkcją automatycznego hamowania awaryjnego, funkcję ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu i automatyczne światła drogowe. Testowana przez nas wersja miała dodatkowo m.in. czujniki zmierzchu i układ rozpoznawania znaków drogowych, który – biorąc pod uwagę oznakowanie naszych dróg – działa poprawnie...

Poza tym w standardzie yaris ma kierunkowskazy w lusterkach, aktywne zagłówki, system "Follow me home" czy wielofunkcyjną kierownicę. W testowanym egzemplarzu były dodatkowo tempomat, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, chłodzony schowek, system "Inteligenty kluczyk" z uruchamianiem samochodu przyciskiem, system multimedialny Toyota Touch 2 oraz elementy stylistyczne nadwozia i wnętrza, takie jak lakier specjalny, przyciemniane szyby, czy wspomniane spojler i czarny dach.

Bazowa opcja nowego yarisa w wersji pięciodrzwiowej z silnikiem 1.5 i z 6-biegową skrzynią kosztuje kosztuje 47 900 zł. Testowana prawie "najbogatsza" odmiana Selection nieco ponad 65 tys. zł.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklamabaner reklamowy
Reklama
Reklama
Reklama