W tym roku znów do podziału będzie łącznie aż 2,5 miliona złotych, z czego na każde z 10 osiedli – zgłaszamy i głosujemy na zadania z naszego rejonu zamieszkania - przypadnie po 250 tysięcy zł. Główne zasady budżetu obywatelskiego nie uległy zmianie, choć jak podkreślają władze Chełma, w tym roku dostaniemy całkiem nowe narzędzie do zgłaszania projektów i głosowania – specjalną platformę internetową.
- To będzie taki sam budżet obywatelski jak poprzednio, ale jednak inny – mówi prezydent Agata Fisz – Taki sam, gdyż zasady się nie zmieniają i wciąż możemy korzystać z tradycyjnych, a więc papierowych form składania wniosku i głosowania. Inny, gdyż od tego roku dostępna będzie specjalna platforma internetowa, dzięki której nie tylko złożymy wniosek przez internet, ale na bieżąco będziemy mogli śledzić, co się z nim dzieje. Również głosowanie nie będzie już wymagało osobistego stawienia się w urzędzie. Swój głos, po weryfikacji nr PESEL, oddamy z każdego urządzenia wyposażonego w przeglądarkę internetową i podpiętego do sieci.
Na początku czerwca ma rozpocząć się przyjmowanie zgłoszeń. Najprościej dokonać tego właśnie przez nową internetową platformę, do której link pojawi się na stronie urzędu miasta. Tam, po szybkim założeniu konta, można dodać własne propozycje zadań, wypełniając internetowy formularz. Nowością będzie określenie lokalizacji na mapie dostępnej w formularzu. Ułatwi to przeglądającym stronę znaleźć zadania zgłoszone w danym osiedlu.
Zobacz także: Nie chcą cyrku w Chełmie!
- Korzystając z nowej platformy, będziemy otrzymywać powiadomienia o tym, na jakim etapie jest nasz wniosek. Na podany e-mail dostaniemy wiadomość o przyjęciu zgłoszenia, ocenie formalnej i merytorycznej. W przypadku odrzucenia zgłoszenia, na którymś z tych etapów, również otrzymamy powiadomienie z informacją o przyczynach negatywnej opinii. Internetowe zgłoszenie zadania pozwoli także na jego uzupełnianie, jeśli podczas oceny wystąpią wątpliwości np. co do zakresu, lokalizacji itd. - wyjaśnia Roland Kurczewicz pełnomocnik prezydenta.
Na nowej platformie internetowej znajdą się wszystkie złożone wnioski. Także te papierowe, które wprowadzą urzędnicy. Dzięki temu każdy będzie mógł z łatwością przejrzeć, na jakie zadania spośród pozytywnie ocenionych merytorycznie, może oddać swój głos. Samo głosowanie również będzie dużo prostsze. Weryfikacja mieszkańców odbywać się ma poprzez nr PESEL. Po zakończeniu głosowania w łatwy sposób odnajdziemy na stronie wyniki. System pozwoli również na wygenerowanie statystyk mówiących np. o tym w jakiem wieku byli głosujący, jakiej płci itd. Co ważne, dane osobowe osób zgłaszających zadania, jak i głosujących nie będą nigdzie widoczne.
Nowa platforma internetowa do zarządzania chełmskim budżetem obywatelskim powinna być dostępna publicznie w najbliższych dniach, jeszcze przed rozpoczęciem przyjmowania wniosków. Miejscy urzędnicy dokonują obecnie ostatnich prac nad jej kształtem, podkreślając, iż oprócz funkcjonalności związanej z przyjmowaniem wniosków i systemem głosowania, będzie to także kompendium wiedzy.
- Na stronie znajdziemy informacje dotyczące naszego budżetu obywatelskiego, a więc regulamin, zasady, informacje, kto może wziąć udział itd. Będą także inne ciekawe rozwiązania jak na przykład generator plakatów i ulotek. Ci, którzy zechcą osobiście wspierać konkretne projekty, będą mogli w łatwy sposób wydrukować materiały promocyjne – wyjaśnia Kurczewicz.
Napisz komentarz
Komentarze