Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama baner reklamowy

Rozmowa z Anną Szalast, dyrektor MOPR w Chełmie

Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Chełmie realizuje program pn. Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością. Jego głównym celem jest wprowadzenie usług asystenta jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym. O tym, kim jest taki asystent oraz kto może nim zostać i za jakie wynagrodzenie, mówi dyrektor MOPR w Chełmie Anna Szalast.
Rozmowa z Anną Szalast, dyrektor MOPR w Chełmie
Asystent osobistym osoby z niepełnosprawnością - kim jest taki asystent?

Żeby zrozumieć, kim jest asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością, dobrze jest się odnieść do etymologii słów asystencja i asystent. Pochodzą one z łaciny i oznaczają pomaganie, bycie w gotowości. Jest to chyba najlepsza definicja tego, kim jest i kim powinien być asystent dla osoby z niepełnosprawnością. W medialnej dyskusji, jak również w literaturze przedmiotu, toczą się rozmowy na temat relacyjności pojęć, które są obecne i które są nieobecne formalnie. Obecna w przestrzeni prawnej jest asystencja osoby niepełnosprawnej, nieobecna asystencja osobista osoby z niepełnosprawnością. Niemniej jednak profesje te są zbieżne i kompetencje tych osób, które mają wykonywać czy decydują się na to, by towarzyszyć osobie z niepełnosprawnością, są zbieżne, a najważniejsze są kompetencje osobowościowe.

Warto też zaznaczyć, że asystent nie jest opiekunem, czyli nie wyręcza osoby z niepełnosprawnością, tylko pomaga jej i ją wspiera...

Asystent nie jest opiekunem, nie jest osobą, która ma wykonywać czynności dnia codziennego czy zastępować osobę z niepełnosprawnością w prowadzeniu na przykład gospodarstwa domowego. Ma towarzyszyć, prowadzić za rękę, być przedłużeniem jego woli, ponieważ u źródła wprowadzenia asystencji osobistej osoby z niepełnosprawnością leży konwencja o prawach osób niepełnosprawnych i prawo do niezależnego życia.

Kto w takim razie może ubiegać się o zostanie asystentem osobistym osoby z niepełnosprawnością?

Program Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością wyraźnie określa, kto taką funkcję w ramach realizacji tego programu może pełnić. I może to być osoba, która posiada określone wykształcenie, a więc na przykład opiekun osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, pielęgniarka, ale też pedagog czy psycholog. Jeżeli takiego wykształcenia osoba nie ma, to musi się wykazać doświadczeniem w pełnieniu podobnej roli, a więc w sprawowaniu opieki nad osobą z niepełnosprawnością w wymiarze minimum 6 miesięcy. To musi być udokumentowane. Ale najważniejszą taką możliwością dla osoby z niepełnosprawnością jest wskazanie konkretnej osoby, która będzie dla niej właśnie osobistym asystentem i wtedy to jest najistotniejsze kryterium.

W takim razie jak i gdzie nasi czytelnicy mogą się zgłosić do podjęcia pracy z osobami niepełnosprawnymi?

Osoby, które chcą pełnić rolę asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością, jak i osoby, które chciałyby otrzymać usługę asystencji, proszone są o zgłaszanie się do siedziby Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Chełmie na ul. Kolejową.

Czy wielu takich asystentów jest potrzebnych do współpracy Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Rodzinie?

Program jest prowadzony od kilku lat. To jest kolejna edycja. Miejski ośrodek czyni starania, żeby pozyskać jak najwięcej środków na realizację usługi. Limit określony w programie to 3 miliony złotych i takie środki bez kilku złotych otrzymaliśmy. To oznacza, że w pełnym wymiarze, takim jak zaprogramowaliśmy, ta pomoc mogłaby trafić do 90 osób. Jednakże kart zgłoszeniowych na dzisiaj jest 273 i 16 na liście rezerwowej, czyli złożonej po dacie zakończenia naboru. Staramy się, żeby tak przystosować regulaminem wewnętrznym program, żeby objąć pomocą jak najwięcej osób. W ubiegłej edycji współpracowało z nami 127 asystentów.

To spore grono. Czy te osoby realnie wspierają pracowników MOPR-u?

Owszem, jest to realizowane w Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie w Chełmie. My ich zatrudniamy i to od nas otrzymują wynagrodzenie za swoją pracę. Warto zaznaczyć, że realizacja bezpośrednia zadania przyspiesza jego uruchomienie, a więc otrzymanie usługi.

W jakiej wysokości jest to wynagrodzenie?

Jest to umowa cywilnoprawna, umowa zlecenie. I tutaj też program wyraźnie określa, ile asystent zarabia. Wynosi to 50 złotych za godzinę, a ostateczna kwota jest zależna od ilości godzin usługi świadczonej na rzecz osoby z niepełnosprawnością.

Z iloma osobami może taki jeden asystent współpracować jednocześnie?

Staramy się, żeby to nie było 10 osób, a nawet 5 osób. Ponieważ asystenta obowiązuje również dyspozycyjność dla osoby z niepełnosprawnością. Czasem są to 2 osoby, czasem 3. W zależności od tego, jakie potrzeby ma dana osoba. Jeśli jest to wskazanie to tutaj też zatrudniający raczej nie ma zbyt wiele do powiedzenia. Bo wola osoby z niepełnosprawnością jest tutaj nadrzędna.

Zapraszamy do współpracy nie tylko osoby, które posiadają kwalifikacje do tego, aby wykonywać zawody opiekuńcze i okołoopiekuńcze czy okołomedyczne, ale także wolontariuszy, ponieważ Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Chełmie prowadzi szereg działań, także skierowanych do dzieci i młodzieży czy seniorów. I tam też chętnie przyjmujemy praktykantów, wolontariuszy, osoby, które chciałyby nas wesprzeć I przy okazji nabyć nowe kompetencje, które w przyszłości mogą przydać się do ich rozwoju zawodowego.

Czytaj także:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklamabaner reklamowy
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamabaner reklamowy
KOMENTARZE
Reklama
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama